De Amerikaanse psycholoog Thomas Gordon hoorde vaak in zijn spreekkamer:
“Mijn kinderen luisteren niet naar ons”, aldus de ouders. “Mijn ouders begrijpen mij niet”, zeiden de kinderen.
Gordon vergeleek deze miscommunicatie met zendapparatuur. Aan de ene kant worden boodschappen onduidelijk verzonden. Aan de andere kant worden diezelfde boodschappen niet goed ontvangen.
Hij ontwikkelde zijn zogenaamde Gordon-methode, die zich richt op beter communiceren met kinderen. Kenmerken van de Gordon-methode zijn:
- Luisteren op een manier dat kinderen zich begrepen voelen,
- Praten op een manier dat kinderen je ook begrijpen,
- Conflicten oplossen op een manier waarbij niemand verliest,
- Afspraken maken op een manier dat iedereen zich eraan houdt
Met als gevolg:
- Meer begrip bij opvoeder/medewerker en kind
- Meer geduld voor elkaar
- Een betere sfeer
- Betere oplossingen, minder conflicten
- Meer gevoel van verantwoordelijkheid bij het kind
- Positief zelfbeeld van het kind
De Gordon-methode bij Jottum
Bij Jottum werken en communiceren de Pedagogische Medewerkers (PM-ers) met de kinderen volgens de Gordon-methode. Dat zorgt ervoor dat de kinderen het gevoel hebben dat ze mogen zijn wie ze zijn.
De PM-ers zijn eerlijk en ze zijn zichzelf. Ze geven het voorbeeld hoe om te gaan met anderen en daarbij de eigen grenzen te bewaken. Daarmee is de boodschap naar het kind:
Jij bent belangrijk. Ik ben net zo belangrijk!